Pierwszy wzornik Pantone, znany jako „Pantone Matching System" (PMS), został wprowadzony w 1963 roku przez Lawrence'a Herberta, który był założycielem Pantone Inc. Wzornik ten był odpowiedzią na potrzebę jednolitego systemu identyfikacji i komunikacji kolorów w przemyśle drukarskim. Lawrence Herbert stworzył system Pantone, aby uprościć i ustandaryzować procesy związane z wyborem kolorów w projektach graficznych i produkcji druków.
Początkowo PMS obejmował ograniczoną liczbę kolorów (w roku 1963 było to tylko 10 podstawowych kolorów), ale system został sukcesywnie rozwijany, dodając nowe kolory i kategorie, takie jak metaliczne i fluorescencyjne, aby sprostać różnorodnym potrzebom branżowym. Od czasu wprowadzenia, Pantone stał się globalnym autorytetem w dziedzinie zarządzania kolorami, a jego wzorniki są szeroko używane w różnych branżach, od projektowania graficznego po modę i przemysł drukarski.
Wzorniki to zestawy próbek kolorów, które są używane do dokładnego określania i komunikowania kolorów w różnych branżach, takich jak projektowanie graficzne, druk, moda, marketing i inne. Papierowe wzorniki są szczególnie popularne w dziedzinie projektowania i druku. Oto kilka głównych rodzajów papierowych wzorników Pantone:
Wzornik papierowy dominował latami niepodzielnie w przemyśle, jednak jak każdy produkt, i ten posiadał wady. „Piętą Achillesową” wzornika papierowego jest sposób w jaki powstał – został on wydrukowany. A każdy druk jest wykonywany z określoną tolerancją i z biegiem czasu się zmienia. Czynniki zmian koloru są zasadniczo dwa: światło i chemikalia używane do produkcji papieru. Szczególnie degradująco wpływają na wydrukowany kolor wybielacze optyczne powszechnie stosowane przy produkcji papieru. Aby to zobaczyć na własne oczy, wystarczy oświetlić papier ultrafioletem – papier zacznie opalizować na niebiesko.
Chemikalia stosowane przy produkcji papieru skracają także jego żywotność. Badania pokazują, że po 30, 40 latach papier zaczyna się rozpadać. Jedynie papier czerpany wykonany z czystej bawełny jest odporny na upływ czasu.
Drugim czynnikiem powodującym odchodzenie od wzorników papierowych, jest zwiększenie wymagań dotyczących powtarzalności i utrzymaniu na niezmiennym poziomie koloru w produkcie. Problem ten jest szczególnie widoczny przy produkcji opakowań. Parametr tolerancji druku określony jest jako ΔE (Delta E).
Delta koloru, to miara różnicy kolorów między próbką a wzorcem. Istnieje kilka różnych formuł używanych do obliczania delta koloru, ale wszystkie one mają na celu wyrażenie stopnia zmiany między dwoma kolorami w jednej liczbie. Ogólnie rzecz biorąc, delta koloru pokazuje, jak bardzo jedna próbka koloru różni się od drugiej. Aktualnie w przemyśle poligraficznym norma druku ISO 12647-2:2013 zaleca stosowanie formuły Delta E CIE 2000 – w skrócie ΔE00.
Możemy założyć, że im mniejsza ΔE00 tym mniejsza różnica pomiędzy kolorem wydrukowanym i wzorcem. Badania prowadzone przez CIE (International Commission on Illumination) pokazują, że 90% populacji ludzi interpretuje kolor w sposób następujący:
Delta E CIE 2000 | Wrażenie próbek koloru w ocenie człowieka |
---|---|
ΔE00 < 1,00 | Odczuwamy próbki jako ten sam kolor. Wyjątkiem są szarości, gdzie możemy zauważyć różnicę odcieni (np. zimny czy ciepły szary) |
ΔE00 od 1,00 do 2,00 | W większości przypadków widzimy kolor jako taki sam, różnice mogą wynikać z odcienia i jasności barwy. Wyjątek stanowią kolory szare i pewna grupa kolorów pastelowych – szczególnie bardzo jasnych. |
ΔE00 od 2,00 do 3,00 | Widzimy próbki jako dwa kolory podobne do siebie. |
ΔE00 od 3,00 do 5,00 | Próbki są widziane jako dwa różne kolory. |
ΔE00 > 5,00 | Próbki są widziane jako dwa diametralnie różne kolory. |
Badania potwierdziły także fakt lepszego widzenia koloru przez kobiety w zakresie zółcieni, czerwieni, karminów, różów i fioletów. Mężczyźni natomiast lepiej widzą szarości i są w stanie lepiej wskazać różnice jasność danego koloru .
Oczekiwania klientów odnoście jakości produktów poligraficznych w ciągu ostatnich 20 lat bardzo się zwiększyły. Szczególnie ten trend jest widoczny w produkcji opakowań. W opakowaniu kolor jest bardzo często związany bezpośrednio z brandingiem marki. Dobitnym przykładem może być P&G, Coca-Cola, Johnson & Johnson, Nivea, Gerber, Heinz, McDonald's, Żywiec, Bielenda.
Aktualnie powszechnie stosowane parametry Delta E CIE 2000 dotyczące produkcji poligraficznej (pomiar gotowego wyrobu) wyglądają następująco:
Jako ciekawostkę podam, że normą stosowaną przez koncert Starbucks w stosunku do kolorów dodatkowych jest ΔE00 < 2,0. Dotyczy to także druku na kartonie Kraft – tak, dobrze napisałem, na kartonie produkowanym z makulatury. Różnica w kolorze kartony Kraft, pomiędzy poszczególnymi partiami produkcyjnymi, potrafi się wahać w granicach ΔE00 od 5,00 do 10,00.
Pijąc kawę Starbucks proszę szczególnie zwrócić uwagę na kolor zielony w logo firmy. Każdy dostawca opakowań dla Starbucks toczy „boje” o odwzorowanie tego koloru. Powiem jeszcze, że kolor zielony nie jest kolorem Pantone i został zaprojektowany dla Starbucks i opatentowany przez niego. Stanowi on część niezmiennego brandu firmy.
W naszym laboratorium dokonaliśmy pomiaru kolorów z papierowego wzornika Pantone Formula Guide edycja 2023 w wersji Coated. Specjalnie do wykonania tego test kupiliśmy nowy wzornik, który został otwarty przed wykonaniem pomiaru. Pomiar został wykonany na 42 próbkach z czego część stanowią kolory wybrane losowo, a pozostałe to kolory dosyć często stosowane przez klientów. Pomiaru dokonano spektrofotometrem X-Rite eXact (urządzenie certyfikowane w chmurze X-Rite NetProfiler, dokładność pomiaru urządzenia ΔE00 = 0,3) w oprogramowaniu chmury X-Rite Color iQC. Wyniki pomiarów prezentujemy poniżej:
Pantone | ΔE00 |
---|---|
100 C | 2,83 |
114 C | 1,76 |
128 C | 1,22 |
151 C | 2,24 |
165 C | 2,57 |
2052 C | 3,07 |
219 C | 3,35 |
2184 C | 2,96 |
2227 C | 2,71 |
233 C | 3,21 |
2399 C | 1,71 |
252 C | 3,98 |
273 C | 4,63 |
275 C | 1,29 |
300 C | 2,33 |
3560 C | 2,44 |
362 C | 1,91 |
375 C | 1,29 |
396 C | 1,38 |
4122 C | 3,75 |
430 C | 3,14 |
436 C | 6,32 |
4745 C | 5,14 |
485 C | 3,04 |
4975 C | 3,77 |
544 C | 6,48 |
5793 C | 3,42 |
7511 C | 2,04 |
7528 C | 5,18 |
7657 C | 2,63 |
7727 C | 1,25 |
Cool Gray 1 C | 5,58 |
Cool Gray 5 C | 4,54 |
Cool Gray 11 C | 2,58 |
Warm Grey 1 C | 6,86 |
Warm Gray 5 C | 3,84 |
Warm Gray 10 C | 3,25 |
Yellow C | 1,42 |
Green C | 2,23 |
Violet C | 1,99 |
Reflex Blue C | 1,66 |
Black 5 C | 2,43 |
Średnia pomiaru: | 3,21 |
Wyniki prezentowane powyżej są efektem pomiaru konkretnego – nowego, wyciągniętego z pudełka – „wzornika”.
I teraz załóżmy, że mamy wyprodukować kolorowe opakowanie chusteczek jednorazowych. Zamawiającym jest firma sieciowa (TESCO UK). Chusteczki są jednym z elementów większej kolekcji . Projektant opakowania użył 2 kolorów Pantone: 2227 C, 3560 C + kolorystyka CMYK.
Do zlecenia jest dostarczony certyfikowany wydruk proof. Według zlecenia opakowanie ma być wykonane według ISO 12647-2:2004 Ad. 2007. Kolory CMYK mają być zgodny z certyfikowanym wydrukiem proof a kolory dodatkowe mają być wydrukowane z dokładnością ΔE00 < 2,00. Wszystkie pomiary związane z odbiorem zleceniem będą prowadzone na gotowym wyrobie z próbek losowo wybranych. Zamawiający zastrzega sobie możliwość weryfikacji kolorystyki opakowania.
Zlecenie produkcji które opisuję, nie jest moją fantazją. Poniżej zamieszczam tabelę umieszczoną na wydruku proof, opisującą tą konkretną pracę (w tabeli ukryliśmy dane wrażliwe kolorem szarym).
I teraz należy zadać sobie pytanie, czy będziemy mogli wykonać takie zlecenie w oparciu o wzornik papierowy Pantone Formula Guide Coated?
Moja odpowiedź brzmi - nie. Dysponując takim „wzorcem” wydrukowanie takiej pracy graniczy z cudem i raczej na pewno nie uzyskamy dobrego wyniku.
Pantone Formula Guide Coated nie może być traktowane jako wzorzec koloru tylko książeczka, która ze stosunkowo małą dokładnością pokazuje, jak dany kolor może wyglądać.
Wynik średni z pomiaru 42 kolorów daje ΔE00 = 3,21 a kolory projektu TESCO są wydrukowane w tej książeczce z dokładnością:
Odpowiedzią na to pytanie jest chmura danych PantoneLIVE, zawierająca cyfrowe dane opisujące kolory. W świecie PantonLIVE kolory projektu TESCO, to kolor reprezentowany przez wzorzec w postaci konkretnego punktu Lab w przestrzeni koloru.
I taki wzorzec z punktu widzenia technologa procesu w drukarni jest idealny, gdyż nie podlega interpretacji i w każdym zakątku naszego globu jest taki sam.
Chmura PantoneLIVE jest wykorzystywana w naszej codziennej pracy związanej z produkcją farby.
W tym konkretnym przypadku kolory PMS 2227 C i PMS 3560 C zostały wyprodukowane z dokładnością ΔE00 < 1,00, co pozwoliło drukarni wydrukować te kolory z ΔE00 < 2,00. Opakowania zostało odebrane przez zlecającego bez problemów...
Specjalizujemy się w produkcji farb mieszanych dla przemysłu poligraficznego i produkcji opakowań klasy Premium. Produkujemy farby Pantone offsetowe i flexo UV.
ul. Kościuszki 59B,
32-540 Trzebinia
To jest element tekstowy. Kliknij ten element dwukrotnie, aby edytować tekst. Możesz też dowolnie zmieniać rozmiar i położenie tego elementu oraz wszelkie parametry wliczając w to tło, obramowanie i wiele innych. Elementom tekstowych możesz też ustawić animację, dzięki czemu, gdy użytkownik strony wyświetli je na ekranie, pokażą się one z wybranym efektem.
Właścicielem strony jest UNITEK – wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright © 2024 UNITEK